Jotkut roolipeliteoriaan taipuvaiset lukijamme ovat pyytäneet tarkempaa selontekoa siitä, mitä peleissä varsinaisesti tehdään. Siis ei, mitä hahmot tekevät, vaan mitä pelaajat ja pelinjohtaja tekevät näiden peliraporttien taustalla. Tässä hiukan ulkomuistista kirjoitettua dialogia.

En varmastikaan tee oikeutta kenenkään osallistujan supliikille, mutta ehkä pelityylin yleinen meininki jotenkin avautuu tästä. Syyllisten suojelemiseksi olen ovelasti koodannut pelaajien nimet.


Pelaaja 1 = Jukai, 17
Pelaaja 2 = Anni, 15, ja Bellan äiti Natasha, 37
Pelaaja 3 = Mia, 15
Pelaaja 4 = Bella, 18
Minä = Pelinjohtaja, sivuhahmona venäläinen Vlad, 21


Pelaaja 2: "Kosiiks Vlad Jukaita? Se on venäläinen, kyl se kosii."
Minä: "Kosii varmaan, mutta ei vielä."
Pelaaja 2: "Ihan hyvin voi kosia."
Minä: "No niinpäs kosiikin! Okei, Vlad on vienyt Jukain Suurkirkon portaille ja kosinut siellä."

Tähän asti oli pelattu pikakelauksella, mutta luonnollisista syistä tämä kehkeytyikin nopeasti varsinaiseksi kohtaukseksi.

Pelaaja 1/Jukai: 'Ei Suomessa yleensä mennä näin nopeesti.'
Minä/Vlad: 'Nyt mennään.'
Pelaaja 1: "Apua, mitä mä nyt teen?"
Minä: "Vlad taivuttaa sua taaksepäin suudellessaan ja --"
Muut: "Ja tiputtaa sen portaille?"
Minä: "Taivuttaa sua taaksepäin suudellessaan ja kuutamo näkyy kauniina Senaatintorin yllä."
Pelaaja 1: "Kyl Jukai sit kai suostuu."
Minä: "Vlad vetää esiin pienen lippaan ja näyttää siellä olevan sormuksen."
Pelaaja 2: "Onks se sormus oikeaa kokoa?"
Minä: "On toki."
Pelaaja 2: "Miten se voi olla?"
Minä: "No se on varmaan pyytänyt jotain teistä mittaamaan sen sormea."
Pelaaja 4: "Se ei kuules oo ihan niin helppoa. Mulla on tästä tuoretta kokemusta."
Minä: "No mulla kyllä ei ole. Okei, otetaas onnenkeksi."
Pelaaja 1: "Kuka lukee?"
Minä: "Sä. Mut se kuvaa siis Vladin suoritusta."
Pelaaja 1 lukee: "At the moment you are unbeatable. Even the others notice."
Pelaaja 3: "Eli ilmeisesti on oikeaa kokoa."
Minä: "Kyllä."
Pelaaja 2: "Mutta mitä se tarkoittaa, että even the others notice?"
Pelaaja 3: "No se on niin hyvä."
Minä: "Vai pitäiskö sen olla vähän liian hieno?"
Pelaaja 2: "Pitäis! Jotenkin pröystäilevä."
Minä: "Joo, vähän prameampi kuin mihin Suomessa on totuttu. Hieno, mutta pramea."
Pelaaja 1: "Okei, no mä en sano mitään, mikä vois loukata sitä. Mut tää vaihtuu kyllä varmaan kaulakoruks heti, kun se on lähtenyt Suomesta."
Minä esittäen sormuksen laittamista vasempaan nimettömään: "Oli miten oli, nyt Vlad laittaa sen sun nimettömään."
Pelaaja 2: "Ortodoksit laittaa oikean käden nimettömään."
Minä esitän sormuksen laittamista oikeaan nimettömään: "Siis oikeaan nimettömään."
Pelaaja 1: "Ai oikeaan! Loistavaa, sithän kukaan ei tajuu, mikä se on."
Pelaaja 2: "Käyttääks Jukai normaalisti niin paljon sormuksia?"
Pelaaja 1: "No ei kyl yhtään."
Minä: "Eli Jukai käyttää sitä oikeassa nimettömässä julkisesti?"
Pelaaja 1: "Joo."
Minä: "Sittenkin, kun Vlad on lähtenyt?"
Pelaaja 1: "Joo."
Pelaaja 4: "Hetkinen, mutta Bellahan on ortodoksi! Se tajuu sen!"
Pelaaja 1: "Tajuu vai?"
Pelaaja 4: "Joo. Missä me nähdään seuraavaks?"
Minä: "Parin päivän päästä, kun teillä on studioaika."
Pelaaja 4: "Bella huomaa sun sormuksen ja sanoo että 'Onneks olkoon!' ja suutelee sua molemmille poskille. 'Koska on häät? Onpa hienoa!'"
Pelaaja 1: "Jukai on ihan hämillään. Se sanoo vaan, et 'Noo, kiitos. Ei varmaan viä.'"
Pelaaja 3/Mia: 'Ai mitä? Mitkä häät? Mitä sä puhut?'
Pelaaja 4/Bella: 'Jukai on mennyt kihloihin!'
Pelaaja 3/Mia: 'On vai? Ai Vladin kanssa?'
Pelaaja 1/Jukai: 'No nii.'
Pelaaja 2/Anni: 'Onneks olkoon! Tosi ihanaa!'
Pelaaja 3/Mia: 'Koska on häät?'
Pelaaja 1/Jukai: 'No enhän mä oo vielä ees täysikäinen.'
Pelaaja 4/Bella: 'Mut joulukuussa olet!'
Minä: "Okei, kertooko joku Jukain vanhemmille? Tai anteeks, kertooko Jukai vanhemmilleen?"
Pelaaja 1: "No ei todellakaan."
Minä: "Niin mä aattelinkin. Kertooko joku muu? Tai keille te kerrotte?"
Pelaaja 1: "Jukai sanoo, että ei saa kertoa kellekään!"
Pelaaja 4: "Mä kerron omalle äidilleni."
Minä: "Okei, kertooko Natasha Jukain vanhemmille?"
Pelaaja 2 (joka pelaa myös Natashaa): "Totta kai sen on pakko soittaa onnittelusoitto!"

Peli jatkuu Natashan ja Jukain äitien välisenä puhelinkeskusteluna, jonka jälkeen Jukain molemmat äidit yrittää kuumeisesti saada tätä kiinni. Jukai suuttuu Bellalle, joka meni lavertelemaan.